Skip to main content

Utflykt till Borgå i Edelfelts fotspår

Konstklubben besökte under Heidi Hintzes ledning Borgå på en tema-utflykt i Edelfelts fotspår den 19.5.2022. Under besöket i Borgå stannade vi vid flera ställen där Albert Edelfelt stått och målat. Första anhalten var vid åstranden mot gamla Borgå där han målat en tavla med barn som simmar i ån. Därefter åkte vi buss upp till Näsebacken där han målat vyn över gamla stan uppifrån backen. Där hade vi också möjlighet att klättra upp på utsiktsstenen med en fin utsikt över hela Borgå. Efter det åkte vi vidare genom gamla staden i Borgå till den gamla borgen som gett Borgå sitt namn. Borgen har sedermera rivits och området är nu nationalpark. Här har Edelfelt målat en tavla av en gammal tall och den tallen står fortfarande kvar. Under färden fick vi också höra och se om gamla Borgå och dess historia av vår kunniga guide. Färden gick vidare till domkyrkan och även i närheten av den har Edelfelt målat två tavlor med gatuvyer från gamla Borgå. Nära domkyrkan finns en byst av Edelfelt som är vänd mot Kiala gård, den gård som hans mamma och mormor ägt men gick förlorad på grund av hans fars ekonomiska utsvävningar. Vi gick till fots från domkyrkan till gamla rådhuset där vi ännu besökte den sal med tavlor av Edelfelt som muséet har utställda. Bland dem en tavla över sin mammas utsikt från fönstret på Kiala gård som han målade åt henne efter att de förlorat gården.

Efter detta åt vi en utsökt trerätters middag på Café Cabriolés övre våning som bestod av skagensallad, kalvfilé med vitlökspotatis och bärtrifle med choklad. Efter middagen hade vi lite tid för shopping. De flesta styrde mot gamla stan och Brunbergs butik men det råkade också vara marknadsdag på torget utanför vår matplats där många hittade någonting att köpa.

Utflyktens sista programpunkt bestod av ett besök till Albert Edelfelts ateljé i Haiko utanför Borgå centrum. Där berättade guiden om Edelfelt och besökscentrumet. Även det hus som Edelfeldt och hans familj använde som sommarstuga i 24 år finns kvar i närheten av ateljén men är i privat ägo. Vi fick sedan fritt vandra omkring i ateljén, det nybyggda besökscentrumet Villa Albert med museibutik och själva området som är mycket vackert. På detta område målade Edelfelt över 200 tavlor, bl.a. Ett barns likfärd.

Efter ett väldigt välplanerat och intressant program åkte en nöjd grupp på 23 personer tillbaka mot Helsingfors.