Skip to main content

Konstklubbens resa till Åland

Tidigt på morgonen onsdagen den 8.9 startade 18 glada resenärer från Arbetets Vänner i Sörnäs’ konstklubb mot Åland. På Viking Lines färja från Åbo blev vi väl trakterade först med premiumfrukost och några timmar senare med lunch från stående bord. Framme på Åland möttes vi av ett varmt och soligt väder samt vår kunniga guide Gun Styrström som var med oss alla tre dagar.

Genast efter ankomsten gjorde vi en rundtur i Mariehamn som grundats 1861 och fått sitt namn av Maria Alexandrovna, hustru till tsar Alexander II. Efter att ha packat in våra väskor i bussen och körts ett par kvarter började vi med att promenerade längs Södragatan i Mariehamn där det finns många vackra och gamla trähus, främst av Finlands första kvinnliga byggmästare, Hilda Hongell, men även av Lars Sonck. På Åland finns också byggnader ritade av Carl Engel, t.ex. posthuset på Eckerö, som vi besökte på torsdag. Efter rundturen i Mariehamn åkte vi ut till det vackra området vid Lemströms kanal för att se var konstnären Viktor Westerholms hem på Åland fanns. Därefter åkte vi till Önningeby där det vid sekelskiftet fanns en konstnärsgemenskap, Önningeby-kolonin, kring konstnären Viktor Westerholm. Önningeby hembygdsförening har grundat ett museum, Önningebymuséet, med konst av de konstnärer som besökte byn under Önningeby-kolonins tid. Ålands konstmuseum som skulle ha ingått i programmet var tyvärr stängt p.g.a. byte av utställning. Under dagen fick vi också beundra de välskötta gårdarna och parkerna på Åland. Vår guide berättade att alla hus och gårdar kontrolleras en gång per år och har man inte skött om dem ges en tidsfrist för att få dem i skick.

På kvällen hade vi möjlighet till bastu och simbassäng i hotellet. Vi serverades också en god trerätters middag med vin på hotellet.

Följande morgon åkte vi på landsbygdstur först till Eckerö post- och tullhus, byggt 1828, vilket finns längs den s.k. postvägen (samma som kallas kungsvägen på fastlandet). Där såg vi en fin utställning av åländska textilkonstnärer. Därefter besökte vi Kastelholms Slott vars äldsta delar byggts redan på 1300-talet. Vår guide berättade om slottets väldigt intressanta historia som också inkluderar bl.a. tvister om svenska kungatronen. Kring lunchtid besökte vi Stallhagens bryggeri i Grelsby där vi förutom en rundtur för att se hur öltillverkningen och förpackandet gick till fick provsmaka fyra olika öl ur rikligt fyllda glas. Till det hörde en bricka med fyra olika delikatesser. Efter det bjöds vi ännu på lunch i Stallhagens restaurang. Efter lunchen kom en av resans höjdpunkter: Anders Wiklöfs sommarresidens och konstsamling på Andersudde. Anders Wiklöf har köpt in tavlor av flera prominenta finländska sekelskiftskonstnärer, av vilka många har kopplingar till Åland. Det fanns tavlor av allt från Hugo Simberg, Albert Edelfelt, Elin Danielson-Gambogi, Helene Schjerfbeck, Eero Järnefelt, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Ellen Thesleff, Tove Jansson och många, många fler. Även tavlor av svenska konstnärer finns, bl.a. Carl Larsson och prins Eugen. Även själva platsen för sommarresidenset är mycket naturskön. Fotografering var förbjuden inomhus och därför finns inga foton av konstverken i bildgalleriet nedan.

Efter en händelserik dag hade vi igen möjlighet till bastu och simbassäng i hotellet före vi åkte till Smakbyn för ålvadosprovsmakning och middag. Smakbyn har grundats av Michael Björklund, årets kock i Finland 1997 och i Sverige 2000 samt Robinsonvinnare 2020, som tyvärr var på resa så honom fick vi inte träffa. Restaurangens hovmästare tog emot oss och berättade om Smakbyn och de tre dryckerna som vi provsmakade, av vilka en hade en alkoholhalt på 22 % och de två andra på över 40 %. Även här fick vi en liten bricka med tre delikatesser som tilltugg till dryckerna. Efteråt serverades vi en trerättersmiddag med tillhörande vin. Man hade också möjlighet att köpa både Smakbyns och även andra åländska produkter där.

Den tredje och sista dagen började med fri tid för att gå omkring i Mariehamn och för eventuell shopping. Klockan halv tolv startade bussen mot Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern där vi ännu hade vår guide med oss. Vi fick se både hur kaptenen och övriga arbetare på båten bodde och arbetade på 1800-talet. Lite efter klockan 14 startade Viking Grace mot Åbo och vi åt buffélunch ombord, denna gång med betydligt flera medresenärer än på resan mot Åland. Vi möttes i Åbo av vår buss och kring kl. 22 var vi framme i Helsingfors efter en lyckad och fin resa organiserad av konstklubbens kretsledare Heidi Hintze och Henrik Nordström från Ålands turist och konferens.